Blij met 60 km zone

09 maart 2016

'Inwoners zijn erg bij met 60-kilometerzone'

Geplaatst op dinsdag 8 maart 2016 12:32

 

    Gerrit Schipper van Plaatselijk Belang Dedemsvaart. © Eigen foto / gemeente Hardenberg

 

Dedemsvaart / regio - Het buitengebied van de gemeente Hardenberg grotendeels ingericht als 60-kilometerzone. Hiermee zijn de wegen in het buitengebied veiliger geworden voor de weggebruikers.

 

Zowel langzaam als snel verkeer maakt gebruik van de wegen in het buitengebied. Fietsen, auto’s en tractoren hebben allemaal hun plekje op de weg. Dit betekent dat er veel snelheidsverschil is tussen de weggebruikers. Hierdoor ontstaan vaak onveilige situaties. Met het aanpassen van de snelheid op deze wegen naar 60 km per uur worden de snelheidsverschillen kleiner en wordt het veiliger voor alle weggebruikers. Slechts op een aantal belangrijke ontsluitingswegen mag nog 80 km per uur gereden worden.

'Het heeft best even geduurd voordat automobilisten gewend waren aan de 60 km per uur', zegt voorzitter Gerrit Schipper van Plaatselijk Belang Dedemsvaart. 'Maar inmiddels gaat dat prima. Aanwonenden zijn er vooral heel blij mee”, hebben ze hem laten weten. “Er is minder geluidsoverlast en ouders durven hun kinderen eerder alleen naar school of het dorp te laten fietsen omdat er minder hard gereden wordt.'

Herkenbare 60-km-wegen

'De afgelopen jaren zijn alle wegen in het buitengebied gecategoriseerd en opnieuw ingericht, omdat veiligheid natuurlijk van het grootste belang is', vertelt wethouder Jannes Janssen. 'Mede door een bijdrage van de provincie Overijssel was het mogelijk dit gemeentebreed op te pakken. Nu de wegen in het buitengebied zijn aangepakt en de snelheid naar 60 km per uur is teruggebracht is het buitengebied voor iedereen, maar vooral voor de meest kwetsbare weggebruikers veiliger vorm gegeven. Veiligheid heeft natuurlijk niet alleen te maken met inrichting van wegen. Ook gedrag en rekening houden met je medeweggebruikers is hierbij van het grootste belang.'

De 60-km-wegen zijn ingericht volgens de principes van Durzaam Veilig. Hierbij wordt vooral gekeken naar de meeste kwetsbare weggebruikers. Deze weggebruikers moeten deze wegen op een veilige en vlotte manier kunnen gebruiken. Op de 60-km-wegen is geen rijbaanscheiding, een onderbroken kantmarkering op wegen die breed genoeg zijn en zijn waar mogelijk fietssuggestiestroken. De Duurzaam Veilige inrichting stimuleert doorgaand verkeer een andere route via een gebiedsontsluitingsweg of stroomweg te kiezen.