PERSBERICHT

11 juli 2018

Ommen en Hardenberg bereiken akkoord over
beëindigen Bestuursdienst Ommen-Hardenberg

De colleges B&W van Ommen en Hardenberg zijn het eens geworden over het beëindigen van de samenwerking in de Bestuursdienst Ommen-Hardenberg met ingang van 1 januari 2019. De gemeenteraden van beide gemeenten moeten de afspraken goedkeuren. Dat gebeurt naar verwachting in juli.
De beide colleges hebben afspraken gemaakt over hoe zij de huidige samenwerking beëindigen. Ook zijn afspraken gemaakt over hoe de gemeenten ieder hun eigen organisatie inrichten. De gemeente Hardenberg kiest voor een volledige ambtelijke organisatie die zelf alle taken en diensten uitvoert. De gemeente Ommen wordt een regiegemeente die veel taken uitbesteedt of inhuurt. Ommen vormt daarom een compacte organisatie met een personeelsbestand van ongeveer 45 medewerkers.
Dienstverlening waarborgen
Om de dienstverlening richting inwoners en ondernemers te waarborgen, brengt de gemeente Ommen tijdelijk een aantal taken bij de gemeente Hardenberg onder. Het gaat om de administratie van het sociaal domein, beheer van het openbaar gebied, ICT, gegevensbeheer en het gemeentearchief. Hiervoor sluiten de twee gemeenten zogenaamde dienstverleningsovereenkomsten met een minimum looptijd van zes jaar.
Overige taken brengt Ommen mogelijk op termijn bij andere partijen onder. Dit wordt de komende periode nader uitgewerkt. Omdat het niet praktisch is om dit al voor 1 januari 2019 georganiseerd te hebben en om de continuïteit van dienstverlening te waarborgen, brengt de gemeente Ommen deze taken tijdelijk voor een periode van 1 tot 2 jaar onder bij de gemeente Hardenberg.
Personeel
Zorgvuldigheid naar het personeel van de Bestuursdienst stond de afgelopen weken voorop in de gesprekken tussen de beide colleges. Afgesproken is dat alle vaste medewerkers van de Bestuursdienst per 1 januari 2019 overgaan naar de nieuwe organisatie van Ommen of Hardenberg.
Ommen start zo snel mogelijk met het werven van personeel voor de eigen organisatie. Medewerkers van de Bestuursdienst kunnen solliciteren op een functie bij de nieuwe gemeente Ommen.
De gemeente Hardenberg neemt alle medewerkers van de Bestuursdienst in dienst die niet overgaan naar Ommen. Met deze afspraak bieden de gemeenten maximale zekerheid voor de medewerkers van de Bestuursdienst.
Vertrouwen
Burgemeesters Peter Snijders (Hardenberg) en Hans Vroomen (Ommen) leggen het akkoord met vertrouwen aan de beide gemeenteraden voor.
Peter Snijders: “We zijn er van overtuigd dat dit voor beide gemeenten een goede uitkomst is. Met dit als basis kunnen we in de toekomst succesvol blijven samenwerken.”
Hans Vroomen: “Hiermee komt een einde aan een woelige periode. Daarbij kan de loyaliteit van onze medewerkers niet onvermeld blijven. Dat geeft ons het vertrouwen dat we vanaf nu de weg omhoog weer kunnen inslaan.”
Financiële afspraken In het akkoord maken de beide gemeentebesturen afspraken over de financiële afwikkeling. Omdat beide gemeenten op een groot aantal terreinen blijven samenwerken, worden de financiële gevolgen grotendeels met gesloten beurzen verrekend. Wel betaalt Hardenberg aan Ommen een eenmalige uittreedsom van 1,3 miljoen euro, nu Hardenberg het besluit heeft genomen om uit de Bestuursdienst te stappen.
Gemeenteraden
De colleges van B&W bieden het akkoord nu aan de beide gemeenteraden aan. De gemeenteraden bespreken het akkoord in juli. Als de gemeenteraden instemmen met het akkoord, wordt het opheffen van de Bestuursdienst in september 2018 formeel geregeld.
Bestuursdienst Ommen-Hardenberg
De Bestuursdienst Ommen-Hardenberg is op 1 juli 2012 ontstaan na een fusie van de ambtelijke organisaties van de gemeenten Ommen en Hardenberg. In december 2017 besloot het college van B&W van de gemeente Hardenberg om de uit de Bestuursdienst te stappen.